Przeciętna Polka poświęca na zakupy nawet 160 godzin rocznie. Większość czasu marnuje na dojazdy do sklepów i stanie w kolejkach. Długie zakupy mogą być przyjemnością, jeśli kupujemy buty lub ubrania, ale czy warto tracić czas w sklepach spożywczych?
Sposobem na oszczędzenie czasu, który tracisz np. na cotygodniowe zakupy żywności, mogą być coraz bardziej popularne spożywcze sklepy internetowe, jednak zanim kupisz jedzenie w sieci, warto poświęcić kilka chwil na wybranie sklepu internetowego dostosowanego do twoich potrzeb. Poniżej kilka rad, jak wybrać dobrze:
Krok 1: porównaj ceny i oferty Można powiedzieć, że są dwa rodzaje sklepów sprzedających w Internecie żywność i inne towary pierwszej potrzeby. Pierwsze stawiają na sprzedaż droższych, często egzotycznych produktów. Można tu znaleźć składniki do nawet najbardziej wymyślnych potraw. Skorzystanie z ich usług może być niezbędne jeżeli będziesz chciała zaskoczyć rodzinę lub znajomych daniem kuchni japońskiej, tajskiej czy nawet marokańskiej. Wiąże się to jednak z koniecznością akceptacji cen wyższych, niż te spotykane w tradycyjnych sklepach. Drugi rodzaj sklepów sprzedaje produkty standardowe po cenach porównywalnych lub niższych niż te spotykane w tradycyjnych supermarketach. Możesz je wykorzystać do robienia większych np. cotygodniowych zakupów. Dzięki temu nie tylko oszczędzisz czas, ale nie będziesz musiała nosić ciężkich toreb, które kurier dowiezie pod próg twojego domu. Krok 2: sprawdź zasięg działania sklepu Większość sklepów internetowych sprzedających żywność, w tym produkty świeże, takie jak warzywa, owoce, chleb i mięso, działa na bazie marketów istniejących w rzeczywistości najczęściej w dużych miastach. Konieczność przewożenia zwłaszcza świeżej żywności ogranicza zasięg ich działania. Dlatego zanim zaczniesz przeglądanie ofertę sklepu sprawdź, czy dowozi on produkty do twojej dzielnicy.
Krok 3: sprawdź wysokość opłaty za dowóz Dobre sklepy proponują najczęściej darmową dostawę jeśli kupisz produkty za określoną sumę. Jest to zatem dobry pomysł na kupowanie większej ilości produktów np. raz na tydzień. Trzeba jednak uważać, gdyż część sklepów dolicza opłaty transportową niezależnie od wysokości zamówienia, a te mogą sięgać nawet 40 złotych. W takim przypadku wysokie opłaty mogą spowodować, że zakupy w Internetowym spożywczym mogą okazać się nieopłacalne. Krok 4: płać przy odbiorze Sklepy stosują różne formy płatności: można płacić przelewem i kartą w czasie dokonywania zakupów, warto jednak sprawdzić, czy możesz zapłacić przy odbiorze. Najlepiej jeśli mogłabyś zapłacić kurierowi gotówką lub kartą tuż po tym, jak sprawdzisz jakość dostarczonych towarów. Dobre sklepy umożliwiają zapłatę przy odbiorze, a jeśli nie jesteś zadowolona z jakości towarów to od ręki przyjmą zwrot rzeczy, które nie spełniają twoich oczekiwań. Krok 5: sprawdź czas dostawy Produkty zakupione w Internecie dostarcza najczęściej kurier zatrudniony bezpośrednio przez sklep. Klient umawia się z nim na konkretną godzinę, jednak w różnych sklepach minimalny czas dostawy jest bardzo różny. W niektórych możesz otrzymać produkty już 7 h od złożenia zamówienia. W innych trzeba czekać na dostawę minimum 24 h.
Krok 6: dzwoń, jeśli masz wątpliwości Każdy sklep powinien mieć infolinię, pod którą możesz dzwonić, jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości. Kontakt ze sklepem może się przydać podczas składania zamówienia lub w czasie dostawy.
Krok 7: Korzystaj z wygodnych sklepów Ważne w przypadku spożywczych sklepów internetowych jest to, czy wygodnie korzysta się z ich stron www. Po wejściu na stronę internetową sklepu powinnaś móc szybko i łatwo wybrać interesujące cię towary i zmienić listę zakupów, jeśli w trakcie poszukiwań trafisz na lepszy produkt. Ważne, by sklep zapamiętywał listę zakupionych przez ciebie towarów. W ten sposób przy ponownej wizycie nie będziesz musiała wybierać ich od początku i znowu zaoszczędzisz cenny czas.