Czerwiec i lipiec to czas sezonowych wyprzedaży. Na witrynach sklepów pojawiają się plakaty z kuszącymi napisami „-50%”, „wielka wyprzedaż”, „do -70%”, a my ruszamy na łowy…
Podczas promocji i wyprzedaży często nabywamy towary, na które bez obniżki nie moglibyśmy sobie pozwolić. Aby jednak nie żałować tych zakupów, warto pamiętać o podstawowych zasadach, które pozwolą nam uniknąć zakupowych pułapek.
1. Warto krytycznie oceniać kolorowe ogłoszenia o sezonowych przecenach – nie wszystkie są dla nas okazją. Sprzedawcy stosują liczne zabiegi, które mają na celu zachęcenie nas do zostawienia w kasie swoich pieniędzy: sztucznie podnoszą ceny, aby później móc je znacząco obniżyć, ceny na półkach czy w gazetkach reklamowych są niższe od tych wybijanych w kasie itd.
2. Uważajmy na tzw. gratisy dołączane do produktów – często bywa tak, że w rzeczywistości za taki prezent albo musimy zapłacić (cena produktu z dodatkiem jest wyższa), albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny.
3. Pamiętajmy, że nie możemy zwrócić do sklepu towaru tylko i wyłącznie dlatego, że przestał nam się podobać. Według najnowszych badań TNS OBOP aż 60 proc. konsumentów jest przekonanych, że sprzedawca ma obowiązek przyjąć pełnowartościowy towar, a jedynie niespełna 30 proc. ma świadomość, że zależy to tylko od jego dobrej woli.
4. Nie zapominajmy o paragonach – są one podstawą dochodzenia roszczeń w przypadku sporu ze sprzedawcą. Powinniśmy otrzymać go niezależnie od tego, czy zakupu dokonaliśmy w dużych sieciach handlowych, osiedlowym sklepie, czy też na bazarze.
5. Jeśli kupiliśmy wadliwy produkt, zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji. Sprzedawca odpowiada za zgodność towaru z umową aż 2 lata. Reklamację składamy w sklepie – najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor). To my dokonujemy wyboru, który wariant jest dla nas korzystniejszy i u kogo będziemy dochodzić naszych roszczeń. Nie możemy reklamować towaru, którego cena została obniżona ze względu na wadę, a my zostaliśmy o niej poinformowani – dlatego zawsze warto zapytać, dlaczego cena została obniżona.